Головна » Статті » Мої досягнення » Педагогічна діяльність

Виступ на міжобласній науковій конференції м. Вінниця

Вінницький обласний інститут

післядипломної освіти    педагогічних працівників

 

 

Міжобласна наукова конференція

 

 « Формування соціокультурних компетентностей учнів»

 

 

 

 

 

 

 

Виступ на тему :

 

 «Використання мультимедійних технологій в духовно-культурній діяльності учнів»

 

 

 

 

 

 

учительки Теплицької ЗОШ I-III ст.№1 Заіка О. М.

 

 

Ми занадто цивілізовані, але ще не досить культурні

         І. Кант

Культура є істинне просвітлене пізнання і реалізація проблеми людства.

         М. Реріх, мислитель, художник.

 

1. Вступ. Актуальність теми

 

 Зі всього розмаїття соціальних процесів ми  вирізняємо певну особливу царину, що іменується культурою. На наше переконання, саме культура  -  це те головне, що відрізняє людське й соціальне буття від дикої природи. Що ж таке культура? Чому М. Реріх назвав її  реалізацією проблеми людства? А І. Кант засвідчив, що цивілізовані люди не є   достатньо культурними. Існує декілька сотень визначень поняття «культура». Нас , освітян, цікавить думка  більшості науковців, які  пов»язують культуру із впливом людини на зовнішній світ, що виражається в його удосконаленні. У цьому значенні культура постає як процес. Наскільки нам, педагогам, вдається контролювати цей процес, тобто формувати в учнів соціокультурні компетентності, що стане запорукою удосконалення нашого суспільства.  Ми мусимо осмислити свої здобутки і прорахунки у плані формування культурної особистості.  На жаль, констатуємо  глибокий занепад культурного рівня молоді (Україна займає 114 місце серед 135 за рівнем культури).  Ми схвильовані тим, що суспільство (а не школа) пропонує нашій молоді несправжню – сурогатну культуру, що пропагує культ насильства, зла. Маємо на увазі інформаційний потік, який спрямовується на молоду людину з екранів телевізорів, моніторів комп»ютерів, радіоканалів, який швидко виснажує нервову систему і часто призводить до стресового стану, забираючи  в дітей психічні сили, в той час як більша частина масової культури – легка, розважальна. Відбувається уніфікація свідомості, дитина набуває рис усередненої особистості, втрачає свою індивідуальність. З іншого боку саме  через засоби масової інформації дитина може ознайомитись із найвідомішими цінностями  світової культури. Школярі повинні вибирати не шкідливі інформаційні продукти, а критерієм вибору стає рівень індивідуальної культури особистості. Цей рівень формуємо ми, педагоги, виховуємо у дітях культуру сприйняття ЗМІ та використання  сучасних інформаційних технологій та всесвітньої мережі Інтернет  не задля розваги, а  розвитку, духовного удосконалення . Отож як перетворити надмірне шкідливе  захоплення комп»ютером та Інтернетом наших дітей в корисний інструмент для здійснення їх духовно-культурної діяльності? Як сформувати висококультурну особистість, здатну реалізувати себе у полі культурному суспільстві?

Мультимедійні технології в освітньому просторі

Важливим аспектом, що визначає характер змін у системі освіти, є науково-технічний прогрес та його вплив на соціальні та суспільні відносини. Комп’ютерні технології постійно вдосконалюються, стають більш насиченими, продуктивними. використання засобів мультимедійних технологій (комп»ютерно орієнтовані та Інтернет) у процесі навчання учнів дозволяє істотно підвищити показники змістового розуміння та запам’ятовування запропонованого матеріалу. Синкретичне навчання (одночасне зорове і слухове сприйняття) активізує, стимулює як пізнавальний інтерес, так і  учнівську творчу діяльність. Здатність комп’ютера не тільки полегшити та зробити цікавим процес передачі отримання знань, а й стимулювати творчу активність і самостійну діяльність людини.

Говорячи про різні аспекти використання ММТ в освіті,  науковці обмежуються розглядом питань використання технічного засобу навчання або комп’ютерно орієнтованого засобу навчання “нового” покоління, якому притаманні характерні ознаки: можливість об’єднання інформації, представленої в різних формах (текст, звук, графіка, відео, анімація) та інтерактивний режим роботи з інформацією.
 "Педагог... має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття - око, вухо,голос, чуття мускульних рухів і навіть, якщо можливо, нюх і смак узяли
участь в акті запам'ятовування... За такого дружнього сприяння всіх
органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам'ять" .(К. Ушинський)

 

У навчальному процесі ми, педагоги, використовуємо здатність комп’ютера та Інтернету не тільки полегшити та зробити цікавим процес передачі отримання знань, а й стимулювати творчу активність і самостійну діяльність учнів. Формування соціо-культурних компетентностей  дає оптимальні результати під час створення учнями мультимедійних проектів соціокультурної тематики , які виконуються в середовищі Power Point.

 

 

 

2. Невербальні засоби впливу

 

 

Згідно з концепцією сучасної освітньої парадигми формування в учнів соціокультурної компетентності передбачає наявність знань про національно-культурні особливості країни,  норми мовленнєвої та немовленнєвої поведінки її носіїв і вміння будувати свою поведінку відповідно до цих особливостей і норм. Усе це акцентує увагу на необхідності не обмежувати вивчення рідної мови та літератури її вербальним кодом, а формувати у свідомості учнів  “картину світу”,  притаманну носієві цієї мови як представникові певної культури й певного соціуму. Використовуймо для цього навчальні відео презентації.

 

(Відеопрезентація «Україна та її місце серед народів світу»)

 

3.Спонукання до саморозвитку

 

                 Подібні відео матеріали надихають учнів до творчої діяльності. Соціокультурна компетентність взагалі характеризує процес                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           саморозвитку особистості людини, в основу якого покладено, з одного боку, здатність індивіда до акумуляції знань, а з іншого, – уміння і навички аналізувати соціокультурні явища, розуміти й пояснювати їх, узгоджувати свою поведінку у відповідності з цими знаннями. Сучасні інформаційні технології, мультимедійні засоби , зокрема комп»ютер та Інтернет можуть стати оптимальним джерелом саморозвитку і духовно-культурної діяльності учнів.

 

4. Культуротворчі моделі освіти в Україні розглядаються в соціокультурному і культурологічному аспектах. Обидві моделі засновані на феноменах культури і творчості.

                 У соціокультурній моделі індивідуальні культурні смисли інтерпретуються як критерій виходу на більш високий рівень особистісного розвитку,

 вміння особистості досягати повноти самореалізації в умовах полі культурного суспільства.

 

 

                 За культурологічним підходом пріоритетним є культурний складник перед соціальним, духовно-культурна діяльність.

 

 

               

5.Практична частина. Ілюстративний матеріал. (З досвіду роботи)

 

Наведемо приклади  реалізації культурологічного принципу.

                 Духовно-культурна діяльность учнів -  трансформований  ними навчальний матеріал з української мови та літератури з використанням сучасних інформаційних технологій.

             Творчі роботи учнів відповідають соціокультурній тематиці текстів, уміщеній у чинно діючій Програмі з української мови для загальноосвітніх начальних закладів.

 

Тема 1.     «Магія народного мелосу»   (8 кл)          

 

-«Пливе човен» - Баркарола М. Лисенка

       «Леонід Глібов, елегія «Стоїть гора високая»  (література)

 

      - презентація «А молодість    не вернеться»

 

-Компаративна інтерпретація елегії М. Лисенка «Святе Дитинство».

 

Тема2.       «Найвизначніші постаті вітчизняної  та світової культури» (9кл.)

 

  • презентація «Автопортрети Т. Шевченка»,
  • уривок із к/ф «Заповіт» - пісня «Заповіт»,
  • презентація Микола Лисенко – сонце української музики»,
  • Леся Українка і Микола Лисенко.

           -Романс «Коли розлучаються двоє» (сл. Г. Гейне)

           -презентація «Коли розлучаються двоє – вальс «Розлука»

-«Смутної провесни» - переспів вірша італійської поетеси Ади Негрі     «Умерлий поцілунок».

 

      Тема 3.          «Архітектурні скарби України»

 

        Заочна екскурсія до пам»ятки архітектури –

                 презентація «Качанівка» - національний історико-культурний заповідник»

Тема 4.   «Україна та її місце серед народів світу»       11 кл.

 

                 1.Відеопрезентація «Україна. Маємо, чим пишатись»

                 2. М. Лисенко «Молитва за Україну»

 

                 6. Висновки

Застосування мультимедійних технологій у процесі відбору, накопичення, систематизації і передачі знань, а також в організації різних видів навчальної діяльності є однією із значущих рис системи освіти, що формується зараз.З їх допомогою здійснюється трансформація учнем відомостей з мови, літератури, історії, художньої культури, музики, образотворчого мистецтва та інших предметів,

\трансформація власного життєвого досвіду(у процесі виконання творчих робіт різних жанрів)

Формується особистісно неповторний погляд на життя, переконання, світоглядні установки, ідеали, знання культурних реалій, які забезпечують органічне входження в суспільство, визначення свого місця в ньому. 
Сучасні учні готують різноманітні роботи самостійного, дослідницького  характеру за окремими темами. У школярів з'являється можливість узяти участь у роботі літературних пошукових груп,  Інтернет-конкурсах; виконувати творчі роботи різних видів, створювати власні творчі проекти, розробляти доповіді, реферати,учнівські презентації, публікації, web-сайти);  дослідити певні проблемні питання, представляти своє досліджувати на різноманітних Інтернет-олімпіадах, -проектах, -конференціях, - форумах);

 

Розвиток інформаційного суспільства був і залишається пріоритетним напрямом державної політики розвинених країн.Яскравим прикладом може слугувати програма "Електронна Європа" [3], яка є частиною Лісабонської стратегії зі створення до 2010 року в Європейському Союзі найбільш конкурентноздатної, динамічної та наукоємної економіки з високим рівнем зайнятості й соціальної згуртованості. Особливе місце в цьому документі посідає задача створення системи Інтернет-освіти, яка динамічно розвивається. У рамках проекту "Електронна Європа" виділяють декілька пріоритетних галузей, серед яких інвестиції в людей і знання: “європейська молодь у цифровому столітті”. Серед параметрів, за якими оцінюється ступінь виконання програми, такі: кількість комп’ютерів на 100 школярів, кількість комп’ютерів з підключенням до Інтернету на 100 школярів, відсоток учителів, які регулярно використовують комп’ютери у викладанні некомп’ютерних дисциплін та відсоток працездатного населення, що володіє базовими комп’ютерними навичками.

Проте потрібно пам»ятати  пророчі слова І. Канта:

 

"Ми занадто цивілізовані, але ще не достатньо культурні", - так на початку XIX ст. оцінював І. Кант стан сучасної йому Європи. На його думку, шлях від цивілізації має вести до вищої культури, пов´язаної з моральною досконалістю кожної людини.

Сучасний світ стає все більш комунікабельним, а його здобутки належать кожній освіченій і культурній людині. Отже, суспільство, в якому панують ідеї гуманізму, демократії, національні традиції, творча особистість і духовна еліта, спроможне контролювати техніку, забезпечувати подальший прогрес людства.
 

 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: zaikaolena (25.12.2014)
Переглядів: 375 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar