Головна » Файли » Українська мова та література » Українська література

Авторський урок по життєпису Ольги Кобилянської
[ Викачати з сервера (53.5 Kb) ] 22.12.2014, 02:01

Авторський урок з української літератури в 10 класі

вчительки Теплицької ЗОШ I-III ст. №1 Заіки О.М. 

 

Тема.  «Мої думки тобі, народе вільний, музика душі тобі»,

         Життя серця великої жінки – царівни української літератури

         Ольги Кобилянської

 

Мета: досліджувати разом з учнями унікальну особистість Ольги Кобилянської як           письменниці, поборниці жіночих прав у патріаріархальному суспільстві;

усвідомити висоту душі і помислів великої українки як Людини з притаманними їй рисами характеру, душевними переживаннями, емоціями, почуттями;

 

формувати в учнів прагнення до самовдосконалення, здатність до рефлексії з метою реалізації здібностей,  досягнення життєвого успіху;

 

розвивати комунікативні, творчі здібності, навички компаративного аналізу;

 

виховувати толерантність, інтелігентність, духовний аристократизм, високі почуття поваги до жінки та її ролі в суспільстві;

 

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації та фотоматеріали, виставка  художніх  творів, щоденникові записи, нариси, матеріали автобіографії Ольги Кобилянської; авторські тести; електронний проект «Пишна троянда в саду української літератури».

 

Тип уроку: урок вивчення біографії письменника.
 

Вид уроку: інтерактивний урок – знайомство з письменником.

 

Методи: екзистенційне дослідження, компаративний, ігровий, проектний.

Прийоми: рефлексійні запитання, завдання, перевтілення, асоціації, випереджальні завдання, авторське тестування, проектування

 

                                               Хід уроку:

 

Організаційний момент: позитивна установка на роботу.

 

Рефлексійне звернення « Коли на порозі весна» - синьоока перлина природи..»

(Звучить музика природи)

Учитель: Шановні гості, дорогі діти, вітаю всіх, хто любить музику, природу, літературу…

 Ви  помітили, що за календарем 27 лютого – на порозі весна – синьоока перлина природи. Які думки  і  почуття  викликає у нас ця дивна пора, коли усе навколо ожива й пробуджується Мавка лісова?

 

 Пограємо гру «Асоціації». Закінчити речення: «Для мене весна – це…» (Ймовірні відповіді:»Для мене весна – це пробудження природи і розквіт найкращих людських почуттів», «Для мене весна асоціюється з образом моєї мами, адже незабаром 8 березня – жіноче свято, «Весна – як юна дівчина: ніжна, прекрасна, чарівна.»)

 

Мотивація навчання.

 

Учитель:  «На шлях я вийшла ранньою весною» - писала  Леся Українка. Саме в ці дні ми з вдячністю згадуємо ніжний і чистий образ великої жінки – українки, яка народилася 25 лютого – напровесні. Озвучте ілюстрації за її творами(діти Ми щойно завершили знайомство з її неперевершеними творіннями,  а сьогодні сама Леся Українка познайомить нас із своєю найліпшою подругою, яку вона називала жрицею краси і чистоти.

 

Рефлексійне завдання:

 

Слухаючи розповідь «Лесі Українки» про те, як вона потоваришувала з Ольгою Кобилянською, а потім і відгук її товаришки, подумайте, що було основою їхньої такої довготривалої десятилітньої дружби, адже відомо, що дівоча дружба рідко коли довговічна…

Рефлексійні запитання:

Чи вірите ви у справжню дівочу дружбу?(за бажанням учитель ділиться власним досвідом і слухає думки дітей).

Чому найталановитіша, найоригінальніша серед поетів Леся Українка саме Ольгу Кобилянську обрала своєю подругою?

 Олена Пчілка по смерті доньки писала на Буковину:

«Вона любила Вас дуже, між вами була справді якась духовна спорідненість…»

 

Перевтілення

«Леся Українка»:

«З дитячих літ я мріяла про поїздку на Буковину. Відомий львівський літератор Михайло Павлик порадив мені познайомитись з Ольгою Кобилянською. Я прочитала її оповідання «Покора» і написала Ользі листа, де висловила своє захоплення, бо то був не дилетантизм, а висока майстерність. Так між нами зав»язалося листування. Я була неймовірно щаслива, навіть щодня хвалила себе, що познайомилась з цією розумною і хорощою дівчиною, яка в листах мені дуже подобалася, і я взяла з неї обітницю, що прибуде до мене в гості. Ось уривок з мого листа:

      «Мій любий чарівний квіте!

      Мені здається, що цвіт папороті, якби він був, то був би до вас подібний.

      Любий, далекий лотосевий квіте!»

А Ольга називала мене білим лебедем…»

Від часу нашого знайомства(1889 р.) наша дружба з кожним роком міцніє, бо вона єдина, хто мене розуміє.

 

«Ольга Кобилянська»:

«Коли Лариса написала мені свій відгук про моє оповідання і так високо його оцінила, то я була вражена перш за все тим, що незважаючи на хворобу(а її щойно прооперували в Берліні) , вона знайшла у собі сили підтримати мене. А це мені вкрай було необхідно, бо всі навколо звинувачували мене у надмірному захопленні німецькою літературою, сентименталізмі і знаходили інші причини, аби не надрукувати…а я і без того так невпевнена у собі…

Я зрозуміла про Лесю: вона хвора, але сильна духом.

Особливо ми зблизилися у трагічний для нас обох 1901 рік. Я саме тоді розлучилася з Осипом Маковеєм, якого палко кохала, а він несподівано одружився з іншою…А Леся доглядала в Мінську смертельно хворого друга Сергія Мержинського Тоді ж на її руках він і помер. У березні вона поділилася своїм горем зі мною: «Уже тиждень, як друг лежить у землі…А я жива. Але – голова не моя… Нічого мені не потрібно. Умовляю себе…»

Леся скаржилася на страшенну фізичну і моральну втому, марила Карпатами Писала:»Хочу до вас, на Буковину». Ось так ми й зустрілися Тоді ж, перечитуючи мою повість «У неділю рано зілля копала», Леся помітила, що я неправильно описала як хмарки біжать над морем. Я моря ніколи не бачила, бо майже не виїжджала за межі Буковини, а Лесю хвороба змушувала мандрувати. Так ми стали ніби очима одна одної. Вона розповідала мені про море, а я їй про гори.

 

Учитель:  Чи вдалося нашим «акторам» перевтілитись у своїх героїнь? Які почуття викликали вони своєю розповіддю?

Згодом Леся Українка писала: «Вона дасть мені квітку гірську, а я їй мушлю». Отже, секрет дружби цих двох письменниць – це…(учні відповідають)… перш за все їх духовна спорідненість, взаєморозуміння, взаємозбагачення. Спробуємо і ми осягнути красу душі Ольги Кобилянської.

 

Оголошення теми, мети.

 

«Життя серця великої жінки – царівни української літератури», яку разом з Лесею Українкою називають першою жінкою-модерністкою української літератури, Буковинською орлицею, панною великої цноти з найшляхетнішою душею, яка була і є яскравою літературною зорею серед сузір»я імен талановитих митців кінця 19-початку 20 століття.

 

Завдання:

Як ви розумієте вислів теми – «життя серця»? Якою буде наша мета?

 

Учитель:

Наша мета – дослідити унікальну особистість Ольги Кобилянської як Людини , адже, як казав В. Стус: «Письменник – це насамперед Людина», як і ми з вами, а людина, за висловом іншого письменника Володимира Винниченка –«це рух переживання, це думка, радість, печаль, мрія, страждання, надія».

 

Озвучення очікуваних результатів: (письмово)

      «Гадаю,  на уроці я дізнаюсь багато повчального для себе, бо Ольга Кобилянська була незвичайною людиною і письменницею.»

      «Цікаво, чому її називають царівною української літератури»

 

Планування видів діяльності та їх оцінювання:

Ми всі готувались до цього святкового уроку і дуже хотіли, щоб знайомство з цією загадковою письменницею виявилося теж незвичайним і цікавим. Тому окрім традиційного завдання попереднього ознайомлення з матеріалами підручника, кожен з вас обрав завдання для додаткового дослідження, адже ми хочемо спробувати  проникнути в глибини душі Жінки(а це дуже непросто), осягнути загадку її таланту.

 

Отож сьогодні основна форма роботи – групова. Але оцінюватися буде як робота цілої групи, так і кожного члена групи. Адже кожен з вас буде мати можливість доповнювати, висловлювати свої думки, брати участь у міні-дискусії по ходу уроку.

Прошу представити керівників груп зміст вашої роботи, який ви обрали за власним бажанням.

 Опрацювання навчального матеріалу:

 

1група – компаративісти – біографи.

 

Всі ми родом з дитинства. Кожна справжня особистість обов»язково формується під впливом свого оточення, особливо родини, друзів. Нам цікаво було досліджувати , якими були найближчі люди в Ольги Кобилянської і в Лесі Українки, яку освіту вони здобули, в яких умовах виростали вони як особистості. Адже в них багато спільного – недаремно, як сказала Ольга, вони були «очима одне одного».

 

Завдання іншим групам під час виступу біографів :

 

На основі прослуханих повідомлень зробити висновок, що єднало цих двох письменниць, що відрізняло, яку роль відіграло їхнє оточення на формування їхнього світогляду.

 

(Висновки записують в зошит)

Наприклад: Батьки Ольги і Лесі, ї брати, друзі були інтелігентними, шляхетними, розвивали в них любов до рідної мови. Обидві жінки були обдарованими від природи, мали спільні захоплення: літературу, музику, малювання Вони мали сильний потяг до природи, прагнули до самовдосконалення.

 

Учитель:

Ми зрозуміли, що Ольга мала гарне оточення, яке позитивно впливало на розвиток її здібностей, але її ж найближчі люди дуже часто не розуміли її душевних поривань. Ольгу гнітило  також міщанське середовище , яке дотримувалось традиційних поглядів щодо долі жінки, інтереси якої повинні були обмежуватись  трьома «К» - Kinder, Kuche, Kirche – діти, кухня, церква. Сама Ольга боялася зізнатися навіть рідним у захопленні літературою і прагненні здобути освіту.

 

Хто краще  розповість про людину, ніж вона сама про себе?

 

2 група  -  актори.

Завдання іншим групам: на основі розповіді «Ольги Кобилянської» визначити потаємні пережиапння, мрії, погляди на життя, риси характеру її як Людини.

 

            «Ольга Кобилянська» розповідає про себе під супровід гітари, яка нагадує гру цитри – інструмента, яким володіла письменниця.

 

Учитель: А зараз Ольга Кобилянська освідчиться перед нами у найпотаємнішому. Не будьмо жорстокими критиками – спробуймо зрозуміти її тонку душевну організацію, бо ми ж Люди…

  Краплинки почуттів – світ кохання Ольги Кобилянської.

 

Групам дається завдання  - за 2-3 хвилини намалювати  схему у вигляді сонця «Світ думок і почуттів Ольги Кобилянської» В цей час звучить музика  Природи.

 

3 група – експерти:

1.Ознайомлюють учнів з авторськими тестами «Вислови видатних осіб про Ольгу Кобилянську». Слухачі записують на вибір ті, які найбільше вразили.

2. Здійснюють письмовий тестовий контроль знань за матеріалами біографії, уміщеної в підручнику, аналізують рівень навчальних досягнень, визначають найуспішнішу групу.

 

Учитель:

Образ Ольги Кобилянської буде зовсім нерозкритий, якщо ми не надамо слово групі феміністок «За жіночі права»

 

Завдання учням:

На основі прослуханого висловити свою думку щодо проблеми ролі жінки в суспільстві, якою повинна бути сучасна дівчина, яке ваше ставлення до гендерної політики?

 

4 група. Творча лабораторія.

Художники коментують свої малюнки.

Автор проекту представляє проект «Пишна троянда в саду української літератури».

 

Рефлексія :

«Найбільше сподобалось на уроці…найцікавіше було…Ольга Кобилянська незвичайна тим, що…»

 

Само оцінювання:

 

Відповіді на запитання –3б.

Власне дослідження – 3б.

Асоціації – 1б.

Тестування –3б.

Робота моєї групи – 2б.

 

Взаємооцінювання                                                                                                                      

 

Домашнє завдання:

 

1.Скласти діалог з Ольгою Кобилянською.

2. Прочитати повість «Людина» Пояснити назву.                                                    |

Категорія: Українська література | Додав: zaikaolena
Переглядів: 1440 | Завантажень: 12 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar