Головна » Файли » Художня культура » Урок

Микола Лисенко – основоположник національної композиторської школи в Україні
[ Викачати з сервера (50.5 Kb) ] 22.12.2014, 00:06

 

 Тема уроку:   Микола Лисенко – «сонце української музики», основоположник   

                        національної композиторської школи в Україні

Мета:              поглибити й узагальнити знання учнів про творчість М. В. Лисенка;

розкрити значення творчості  митця як основоположника національної композиторської  школи; ознайомити з концертною та виконавською діяльністю;  педагогічною й етнографічною спадщиною; дослідити умови формування  світогляду та музикального таланту композитора, його особистісні якості як рушійну силу професійного зросту, наблизити композитора до сьогоднішнього дня, щоб він сприймався не канонічною фігурою, а живою людиною, різнобічною особистістю.

 

Розвивати  образно-асоціативне мислення учнів, здатність до сприймання та аналізу музичної творчості; поглиблювати компетентнісні навички дітей під час створення  та захисту колективних творчих проектів із використанням різноманітних засобів мистецької виразності.

 

Виховувати естетичний смак, інтерес до національної класичної музики, зокрема - до творчості М. В. Лисенка.

 

Тип уроку:    комбінований (поглиблення теми).

 

Обладнання:

 мультимедійна дошка, комп»ютер; учнівські творчі проекти «Сонце української музики», життєвий і творчий подвиг М. Лисенка.»

 

Музичний матеріал:

 

 фрагменти сценічних та вокально-симфонічних творів М. В, Лисенка (опера «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка»,  героїчне скерцо, елегія «Сум»(для віолончелі і фортепіано), Елегія (для фортепіано), Баркарола (для фортепіано і скрипки), вальс Brilіant, вальс «Розлука»; романси та пісні: «Смутної провесни» (сл. Ади Негрі, переклад Лесі Українки), «Коли розлучаються двоє»(сл. Г. Гейне), «Заповіт», «Садок вишневий коло хати» (сл. Т. Шевченка), «Пливе човен» в сучасному аранжуванні, «Стоїть гора високая» у виконанні О. Малініна.

 

Відеоряд:     презентації «Українська музична культура ХI Х ст.»,

                                           «Музика до Кобзаря»,

                                             «Життя і творчість М. Лисенка»

                                             «Народна пісня і М. Лисенко»

                                               «Смутної провесни» , «Коли розлучаються двоє»

 

                        Хід уроку:

 

                                                                       Епіграф:   Я гаряче люблю українську музику

                                                                                              К. Станіславський

                                                                                  Слава, Вам, наш соловейку, слава!

                                                                                              (з листа селян до М. Лисенка)

 

                                                                      

Вступ. Рефлексійне звернення до присутніх:

 

Дорогі діти, шановні гості, вітаю усіх, хто відчуває наближення  Весни., хто здатен почути її дивну мелодію.

(Які думки і почуття викликає ця дивна пора?

Гра «Асоціації» Закінчити речення»: Коли на порозі весна, я думаю про…мені хочеться…

для мене весна –це…)

? Яким музичним інструментом ви передали б мелодію весни…Якою вона була б(плавною чи енергійною,  задушевною чи бурхливою, загадковою чи патетичною, а може, граціозною і рішучою?)

 

Послухаймо, про що співала весна  юній Лесі Українці.  («Стояла я і слухала весну»)

?Чому її мелодія була то весела і голосна, то ніжна і тиха…

 

Актуалізація знань

 

Учитель:

Бо саме такою романтичною і разом з тим  піднесеною і величною є  українська музика доби Х1Хст. Вона , наче голос серця, здатна передати життя людської душі. Пропоную пригадати вивчені на попередніх уроках шедеври музичної спадщини за допомогою музичної вікторини, яку підготувала учениця.

 

(вікторина)

 

Мотивація навчання

 

Учитель:

Ми      недаремно розпочали  урок прослуховуванням пісні на слова Лесі Українки.

Сьогодні виповнюється 140 років від дня   народження славетної Жанни д» арк. нашої літератури, чия спадщина стала потужним двигуном прогресу. Доля відміряла їй лише 42 р. З них 30 літ страждань від важкої недуги. Проте поетеса писала:

            Хто вам сказав, що я слабка

            Що я корюся долі.

            Хіба тремтить моя рука,

            Чи пісня й думка кволі?

Так, саме пісня все життя була нерозривна з Лесею.. Вона казала:»Без музики хоч вішайся». «Бажаю так скінчити я свій шлях, як починала: з співом на вустах.»

Мала унікальні музичні здібності. З дитинства кохалася в народних піснях.У 5 р.грала на ф-но і складала мелодії, а пізніше не раз зітхала, що важка недуга не дала їй можливості стати композитором. «Мій друже, мушу з тобою розстатись назавжди»(«До мого фортепіано») Вона справді марила музикою. Писала:

            …Хотіла б я піснею стати

            У цю хвилину важку,

            Щоб вільно по світу літати,

            Щоб вітер розносив луну.

Її мрія здійснилася. Послухаймо  романс з подвійною назвою «Смутної провесни», «Умерлий поцілунок», бо саме так називається  вірш італійської поетеси Ади Негрі, переспів якого здійснила Леся Українка.

Дайте йому музичну характеристику(за таблицею виразних характеристик музики)

прокоментуйте зміст муз. образів твору.Що вразило у змісті?Чи вдалося композиторові передати глибокий трагізм нерозділеного почуття?

 

Текст цього вірша поклав на музику геніальний композитор, вчений-етнограф, музично-громадський діяч, блискучий піаніст, хоровий диригент, невтомний організатор, талановитий педагог, засновник першої в Україні музично-драматичної школи, палкий пропагандист української культури М. В. Лисенко .Своєю діяльністю він сприяв появі терміна «Українська музична культура». Він відкрив цілу епоху в історії української музики. Його називають гетьманом української музики, символом і совістю української нації.. Кажуть, що Лисенко в музиці – як Шевченко в літературі – не просто видатна постать культури, а носій національної української ідеї.  Час не владний над його творами. У чому ж загадка його таланту, чому без імені М. Лисенка неможливо взагалі говорити про українську музичну культуру як поняття, яке має має право на існування?

Зважаючи на це, ми присвячуємо цей урок М. В, Лисенку.

 

Оголошенняя теми, мети.

 

Тема:М. Лисенко – «сонце української музики», основоположник національної класичної музики.

Мета – спробуймо відкрити для себе чарівний світ музики Лисенка, пояснити, чому  М. Лисенка називають цілою епохою української музики, пізнати його як особистість, як людину. В духовності свої виміри, хто зна, яких глибин і висот ми досягнемо, вслухаючись сьогодні у музичні  корені землі української, що змогли піднестися над собою до рівня світового значення.

 

Що ви очікуєте від уроку? 

 

Озвучення очікуваних результатів.

(Хочу насолодитися музикою Лисенка, збагнути загадку його таланту…)  

 

Планування видів діяльності та їх оцінювання:

 

Ми всі готувалися до цього святкового уроку і дуже хотіли, щоб відкриття композитора та його музики виявилося теж цікавим. Тому кожен обрав тему для дослідження та презентації життя і творчості композитора  у довільній формі(повідомлення про маловідомі факти життя, представлення музичного твору, слайд-презентації, кліп).Для цього  ми об»єдналися  у дві групи – біографи і меломани.

 

Отже, сьогодні основна форма роботи – групова. Але  оцінюватися буде як робота цілої групи,  так і кожного члена групи. Адже кожен буде мати можливість висловлювати свої думки, брати участь у міні-дискусії. А за кожен вид роботи ви виставите бали на картках-самооцінювання. Виставте собі бали за муз вікторину.

                        Картка-самооцінювання:

            Музична вікторина- 2б.

Моя презентація- 4б.

            Моя активність на уроці- 3б.

            Проект «Сонце української музики»-3б.

 

Розпочнемо роботу. Під час виступів готуйте матеріал до проекту «Сонце української музики».

 

Прошу курівників груп представити зміст вашої роботи.

 

Опрацювання навчального матеріалу:

 

1 групабіографи. Вступ «Всі ми родом з дитинства»

            План виступу:

  1. Загальне ознайомлення з життєписом. Вплив родини.

    Відеопрезентація «Життя і творчість М. Лисенка».

  2. Вплив друзів на формування таланту. Оточення. Лисенко і видатні діячі культури.

  3. Лисенко і народна пісня.

    Відеопрезентація «Стоїть гора високая»

  4. Перше кохання і перша розлука. Особисте життя.

    Слайдпрезентація, живе виконання «Коли розлучаються двоє»

  5. Причина смерті.

  6. Спадкоємці Лисенка.

  7. Лисенко-педагог. Учні Лисенка.

     

    2 група – меломани. Вступ Перелік: безліч обробок народних пісень для хору, ? опер, 7 випусків пісень для голосу з фортепіано, десятки фортепіанних творів, понад 80 творів на тексти Кобзаря, понад 100 романсів тощо. Наша мета – презентувати кращі твори композитора.

    1) Сценічні твори. Маловідоме про найвідомішу оперу.

    2) Інструментальні твори:

    - перші твори( дві елегії)

    -ознаки романтизму(баркарола і «Пливе човен», героїчне скерцо)

    -танцювальні жанри)(Вальс «Розлука» і Вальс «Брилліанте»)

    3) Вокальні твори. Музика до Кобзаря.(відео презентація)

     

    Узагальнення вивченого. Представлення проектів «Сонце української музики»

     

    Оцінювання. Рефлексія. «Мене вразила...»

     

    Домашнє завдання. 1. Скласти кросворд «М. В. Лисенко»

                                        2. Підготувати колективний проект «Історія одного театру»:

                                        - М. Садовського-м. Вінниця

                                        -ім. М. Заньковецької-м. Львів

                                        -ім. М. Щепкіна – м. Біла Церква

                                        -ім. М. Кропивницького – М. Кіровоград

    Заключне слово вчителя:

     

    Ми переконались, що час не владний над творами, що вже стали класикою. Талант Лисенка багатосторонній і яскравий. Життєвість спадщини полягає у глибокій народності. Народ виражав свою любов у листах: «Дякуємо від щирого серця за вашу невтомну працю, за те,  що нас, простих людей, не цураєтесь, мови нашої рідної , безталанної, не забуваєте, що нашу пісню-тугу про наші кривди та недолі на папері списали та на всесвітній суд виставили. Слава, Вам, наш  соловейку, слава!»

     

    Ось чому доки живе український народ, доти житиме пам»ять про М. В. Лисенка, доти звучатимуть його пісні. Нехай його духовний гімн кожному з нас нагадує про геніального композитора, якого російський режисер К. Станіславський назвав «Сонцем української музики». Будьмо патріотами, любімо рідну землю так, як любив її М. В. Лисенко.

     

    (Відеокліп «Молитва за Україну» муз. М. Лисенка, всі підспівують)

     

     

Категорія: Урок | Додав: zaikaolena
Переглядів: 3245 | Завантажень: 45 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar